torsdag 10 oktober 2024

Lockande faktaböcker



Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna:

"Brukar du köpa faktaböcker, i så fall ge ett exempel."


Ja. Faktaböcker är ju ofta sådana man vill äga och ha i bokhyllan, för att eventuellt konsultera vid behov även efter de blivit lästa. Ett exempel är färskt, fyndade igår på Stadsmissionen Kalla kriget av Dick Harrison. Boken ingår Historiska Medias bokserie "Världens dramatiska historia", en serie med många intressanta historiska händelser i vår värld. En annan bok jag gärna skulle vilja ha i min ägo är Försvaret av Sverige av Oscar Jonsson. Men den är rätt nyligen utgiven, så den lär jag nog inte hitta begagnad inom den närmsta framtiden. Hamas : Terror inifrån av Magnus Ranstorp, samt; Den mjuka staten : feminiseringen av samhället och dess konsekvenser av Erik J. Olsson och Catharina Grönqvist Olsson har jag reserverade på biblioteket, men funderar på att ta bort dessa, inte på grund av böckerna (som jag verkligen vill läsa!) utan för att jag är så otroligt trött på biblioteket.


4 kommentarer:

  1. samlar inte på krigsböcker... har ju hört och läst det redan som ung... och det bara fortsätter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Krigstid är komplicerat och svårt att förstå, en del av det man inte förstår försöker man begripa, i det läget är böcker en bra sak. En förklaring.

      Radera
    2. För övrigt "samlar" jag inte på krigsböcker, och vad gäller bokserien Världens dramatiska historia så handlar dessa om olika typer av historiska händelser och personer, inte bara krig.

      Radera
  2. Jag har en del böcker om kriget men läser hellre fiktion

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!