söndag 18 september 2022

Hösten 2016


 

  "Enligt varje trovärdig opinionsundersökning hade Donald Trump bara en ytterst liten chans att vinna. Men lyckades han skulle det vara förödande för mig. Genom hela sin kampanj hade han skamlöst hyllat Putin och förutsett hur »fint« de skulle komma överens. Med tanke på att Trump var en självutnämnd mästerförhandlare och Putin hade försökt lägga vantarna på mig i flera år, så hade jag inte svårt att föreställa mig att någon ful deal skulle träffas bakom lyckta dörrar som ledde till att jag överlämnades till ryssarna.
   Ingen kunde riktigt förstå varför Trump stödde Putin så eftertryckligt. Det var knappast en hållning som skulle ge honom fler röster. De flesta amerikaner har en negativ bild av Ryssland och i synnerhet Putin. Och det skulle ju knappast ge Trump mer stöd från det republikanska etablissemanget, som i flera decennier hade visat aggressivare motstånd mot Ryssland än demokraterna.
"

Ur Tsaren : Den sanna historien om pengatvätt, mord och att överleva Putins vrede, Bill Browder. Kap. 32; Dossiern, Hösten 2016; sid. 297

 

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

En smakebit på søndag 18/9


2 kommentarer:

  1. en liten man som vill vara stor

    SvaraRadera
  2. Jag vill nog faktiskt inte läst om någon av de två.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!