söndag 7 november 2021

En smakebit på søndag: Facebook


Genom den norska bokbloggen Betraktninger kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar ur böckerna vi läser (dock inte något som avslöjar för mycket av handlingen). Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.





Min smakbit kommer från Facebook - den nakna sanningen av Sheera Frenkel och Cecilia Kang. Sidan 305:


"Några minuter efter att Trump hade avrundat sitt tal med en uppmaning till sina anhängare att "gå längs Pennsylvania Avenue" mot Kapitolium, där hundratals kongressledamöter befann sig, började folk att med hjälp av sina telefoner livesända sammandrabbningarna med polisen och stormandet av byggnaden. Många, däribland Caldwell, fick meddelanden via Facebook Messenger från anhängare som bevittnade framryckningarna på avstånd.
   "Alla medlemmarna är i tunnlarna under kapitol [sic]", stod det i ett meddelande som Caldwell mottog när han närmade sig byggnaden. "Stäng in dem. Sätt på gasen", fortsatte meddelandet, som med "medlemmarna" syftade på kongressledamöterna.
   Strax därpå skrev Caldwell en snabb statusuppdatering på Facebook som löd: "Inne."
   Han överöstes omedelbart med meddelanden som innehöll detaljerade instruktioner och som uppmanade honom att "ta över hela jävla stället". En annan löd: "Tom, alla lagstiftarna är i tunnlarna tre våningar ned." I ännu ett instruerades han att gå igenom varenda våning, "från golv till tak", och fick information om vilka korridorer han skulle välja. Han var på jakt efter kongressledamöter, och som han själv och andra medlemmar av högerextrema grupper i USA såg det skulle han göra uppror och revolution.
   Långt därifrån, i sina hem i det grönskande förorterna kring MPK, följde Facebooks chefer utvecklingen med förskräckelse."


Har redan skrivit några ord om boken på bloggen här. Var mest intresserad av att läsa om hur plattformen utvecklats under det senaste decenniet, hur företaget ju faktiskt på sätt och vis "tog över världen", och konsekvenserna av det.

Men innan boken nu ska tillbaka till biblioteket ville jag dela med mig av smakbit, förstås. Fler smakbitar hittar man idag här.


12 kommentarer:

  1. Jag har nog aldrig riktigt förstått mig på den där masshysterin som folk som använder sociala medier ibland verkar drabbas av. Som att de helt har slutat tänka själva. Otäckt.

    SvaraRadera
  2. Facebook var ett fenomen som numera egentligen överlevt sig själv tror jag. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. sonen har läst denna och tycker jag också ska läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. all info finns ju i facebook; Stadsbibliotekets program, restaurangmenyer...

      Radera
  4. Det här är verkligen baksidan av sociala medier. Obehagligt!

    SvaraRadera
  5. Dårar har funnits i alla tider, men idag kan galenskaperna spridas mycket snabbare till många fler, vilken är en potentiell fara.

    SvaraRadera
  6. Knäppskallarna hittar varandra lättare nu för tiden. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. många har ju övergett FB redan. men som sagt farligt lätt att sprida även dårskaper. tack för smakebiten! borde läsas av många

    SvaraRadera
  8. FB och sociala media finns det mycket att säga om. Viktigt att det skrivs om baksidorna. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Jeg er enig med Bokdamen at det er viktig å skrive om baksiden av sosiale medier. Det er skummelt hva som kan skje! Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  10. Det finns mycket som inte är bra med sociala medier. Jag tycker själv inte att situationen förbättras av att jag inte använder mig av det mediet. Jag håller kontakten med nära och kära, messenger är jättebra nu under pandemin. Jag förstår farorna men undrar om inte upprorsmakarna hittar andra kanaler om man stänger en av dem. Ämnet är komplext mao. Tack för smakbit, en ögonöppnare

    SvaraRadera
  11. Jag gillar sociala medier men ledsnar emellanåt på vissa bitar av det hela.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!